Information

Här kommer den information som vi i styrelsen tidigare delat ut i pappersform till er. 

Bästa medlem och boende! Vi hoppas att du/ni har haft en fin sommar och början på hösten! 

 

Även om denna information kommer senare än det var tänkt, så få du nu veta vad som hände de senaste månaderna i vårt hus. 

 

Den i januari utförda luftflödesmätningen i våra lägenheter följde personalen från Ömangruppen upp under maj och juni. Arbeten började i maj med att åtgärda alla anmärkningar som hade konstaterats i januari. Därefter gick vi genom alla lägenheter där ventilerna/donen i lägenheterna rensades och justerades och respektive fläkt ställdes in. Även ventiler ovanför fönstren rensades. Den s k kanalfläkten, som befinner sig i ett vindsförråd på Brunnsgatan 16 och betjänar flera lägenheter, byttes ut mot en ny. Det hela avslutades i juni med OVK i lägenheterna och lokalerna. Nu utgår vi från att ventilationen kommer att fungera bra fram till nästa OVK. Vi blev rekommenderade att ventilerna ovanför fönstren hålls öppna och filtren i dem rensas en gång om året (se text och bilder i slutet). 

 

Vattenskadan som upptäcktes i april och hade sin början i takplåten på Trädgårdsgatan 23 blir nu åtgärdad. Efter en osäker tid om vem som ansvarar för skadan, är det numera bekräftat att skadan omfattas av garantin efter renoveringen 2019/2020, då Peab hade totalentreprenad. Det samma gäller en annan skada, också den på takplåten (Trädgårdsgatan 25) som vi upptäckte under ventilationsarbeten i maj (då en styrelsemedlem följde med i lägenheterna). De två ställen av takplåten som var skadade är nu utbytta. Nu återstår att avlägsna den isolering som hade blivit skadad och efter en viss torkningstid ska ny isolering läggas på de berörda delarna på vindsgolven. 

Tyvärr har ovädret i juli lett till ytterligare en vattenskada i huset. Skadeteknik har varit här och lämnar i dagarna sin rapport. Nu undersöker vi hur vi kan/ska hantera denna skada, som inte klassats som försäkringsärende. 

 

Hissar: Under våren hade vi flera samtal och möten med KONE och Althiss som tittade närmare på våra hissar och lämnade sina anbud. Vi bestämde oss att ingå ett avtal med Althiss. Det innehåller ett serviceavtal och en plan till modernisering av hissarna. Det sistnämnda återkommer vi med utförlig information längre fram. Ni har kanske sett att larmtelefonenen numera går till Althiss? De tog över serviceavtalet, som vi hade med KONE, för resten av året den 22 augusti. 

 

Lagom före semestertiden gick vårt portkodsystem sönder. Reparation var inte möjligt pga att det inte finns reservdelar att få tag på. Därför mötte vi två företag som gav oss sina anbud innan vi bestämde oss. I början av september installerades tre portkodlås vid våra entrédörrar. De är oberoende av varandra och enkla att hantera. Det är dock helt möjligt att i framtiden ansluta dem till en central och vidga funktionerna till ett passersystem med bl a porttelefon och annat. 

 

Efter senaste årsmöte beslutade styrelsen att andelsägandet i föreningen ska vara minst 10% (t ex föräldrar med barn). 

 

För att hålla en bra ventilation i lägenheten, ska ventilerna ovanför fönstren hållas öppna (helst året om). Viktigt för bra inomhusluft i lägenheten är att rensa filtren i ventilen en gång om året. Det gör man – som du kan se på bilderna – genom att med t ex en skruvmejsel peta ut en ända på varje filter (2 st per ventil) och sedan drar försiktigt ut det. Dammet som samlats på filtret kan du dammsuga bort med din dammsugare. Tänk på att hålla fast filtret medan du dammsuger det – annars sugs hela filtret in i dammsugaren – och det sker mycket snabbt ;) ) 

 

Tack för din uppmärksamhet! 

 

//Styrelsen